wanneer moet je jezelf wegen

Wanneer moet je jezelf wegen?

Ah de weegschaal, voor velen niet interessant , voor andere hun ergste vijand. Vooral wanneer je probeert af te vallen kan dit apparaat je al snel alle moed uit je schoenen trekken. Want hoe kan het toch dat je maar niet afvalt, terwijl je wel minder eet? Dit kan natuurlijk aan veel verschillende factoren liggen, waaronder of je wel de juiste voeding binnen krijgt? Of dat je nog steeds te veel eet. Hoe dan ook, meer mogelijkheden maar ze zijn allemaal niet belangrijk voor deze blog. Want binnen deze blog houden wij het puur op wanneer jij jezelf moet wegen. We gaan je uitleg geven over wat de beste tijden zijn en wanneer je jezelf beter niet kunt wegen. Ook gaan we het hebben over het belang van jezelf wegen, wanneer jezelf wegen belangrijk is en hoe je jezelf op de juiste manier weegt.

Wat is de beste tijd om jezelf te wegen?

Als eerste gaan we antwoord geven op de vraag: : "Wanneer moet je jezelf wegen?". Veruit de beste tijd om jezelf te wegen is in de ochtend. Het liefste voordat je nog iets gegeten of gedronken hebt. Zorg er ook voor dat je nog even naar het toilet bent geweest, want een volle blaas of darmen wegen natuurlijk ook mee. Het is ook geen toeval dat je je het beste in de ochtend kunt wegen, want hier zit namelijk een wetenschappelijke reden achter. In de ochtend weeg je namelijk het lichtst, omdat je lichaam vocht verliest tijdens het slapen. Ook heb je nog geen maaltijd op, dus dit gewicht draagt je lichaam ook nog niet mee.

Is dit niet valsspelen?

Sommige mensen zijn het hier niet mee eens en zeggend dat dit valsspelen is. Maar hoezo is dit dan valsspelen? Je houdt namelijk niemand voor de gek en je kiest het beste meetmoment, namelijk het begin van de dag. Door in de ochtend (voor je ontbijt) te wegen , draag je geen gewicht mee van deze dag en baseer je je gewicht alleen maar op de vooorgaande dagen. Ofwel je weegt hiermee op de juiste manier.

Ook interessant  Wanneer moet je een appelboom snoeien?
wanneer moet je wegen

Waarom moet ik mezelf wegen?

Waarom moet je wegen? Nou, dat ligt vooral aan het doel waar je mee bezig bent. Als dit te maken heeft met aankomen, afvallen of op gewicht blijven dan is het nooit overbodig om te wegen. Bij aankomen wil je toch zeker weten dat die creatine en eiwitshakes effect hebben? Dan moet je dit ook regelmatig checken en dat kun je doen door jezelf te wegen. Bovendien blijf je nu goed op de hoogte van je gewicht, weet je of je inspanningen om af te vallen of aan te komen nuttig zijn en kun je zodoende kleine veranderingen maken. Kortom, jezelf wegen is altijd voordelig. Maar je moet het wel op de juiste manier doen.

Hoe moet je jezelf wegen?

Jezelf wegen is geen rocketscience, maar om het beste resultaat eruit te halen is het belangrijk dat je dit op de juiste manier doet. Doe je dit niet? Dan krijg je onnauwkeurige metingen en die kunnen ervoor zorgen dat er teveel of te weinig kilogram lichaamsgewicht wordt aangegeven. Ofwel, je houd jezelf voor de gek en dat wil je natuurlijk niet! Daarom hebben wij hieronder nogmaals uitgelegd hoe je dit aanpakt.

  • Ga rustig met beide voeten op de weegschaal staan
  • Zorg dat je in het midden van de weegschaal staat (dus niet midden achter, links,rechts etc.)
  • Zet je voeten rustig naast elkaar met de tenen naar voren gewezen. Zorg dat je het gewicht goed verdeeld over beide voeten en bereid je mentaal voor om te wegen.
  • Nu de weegschaal aan het wegen is, is het belangrijk dat je rechtop blijft staan. Dat betekent rug recht, schouders omhoog en borst naar voren.
  • Lees nu rustig het resultaat af en lees opgelucht (afhankelijk van het resultaat) adem.
Ook interessant  Wanneer moet je een eiwitshake nemen?
wanneer wegen

Welke factoren kunnen mijn gewicht beïnvloeden?

Je gewicht kan schommelen en dat is heel normaal. Bovendien kunnen deze worden beïnvloed door verschillende factoren, waaronder je dieet en je mate van hydratatie. Maar ook je stressniveau en hormonen kunnen hiervan invloed op zijn. Het behouden van, aankomen in of afvallen in gewicht is dus niet alleen een spelletje met je fysieke lichaam. Je moet ook je brein ertoe zetten en in je hoofd goed het overzicht kunnen houden.

Zoals je in het artikel hebt kunnen lezen is jezelf wegen dus nooit slecht. Sterker nog, het kan juist goed zijn om je regelmatig zelf te wegen. Zo behoud je het overzicht en weet je direct of je genoeg progressie maakt of niet. Maar let op dat je er niet in doorslaat, want wanneer wegen obsessief wordt kan het vervelende gevolgen voor je hebben. Vooral op het mentale gebied (zoals je zelfbeeld) kan het veel schade toebrengen en dat wil je liever niet hebben. Onthoud ook dat bij het bereiken van je doel de weg nooit recht omhoog loopt. Onderweg zal je obstakels tegenkomen die het moeilijker voor je maken. In ieder geval is het belangrijk dat je jezelf hier doorheen zet , ook wanneer het wegen niks positiefs meer lijkt op te brengen. Want ook dan kun je nog steeds progressie blijven boeken door het geloof in jezelf te behouden.

Recent

Wanneer moet je stoppen met borstvoeding geven?

11/06/2024

Wanneer moet je vergaderen?

30/05/2024

Wanneer moet je een verpakking bij het restafval weggooien?

29/04/2024

Wanneer moet je op jezelf gaan wonen?

10/04/2024

Wanneer moet je een Netflix-abonnement hebben?

03/04/2024

Meer in deze categorie

Op jezelf gaan wonen

Wanneer moet je op jezelf gaan wonen?

Spiegel schoonmaken

Wanneer moet je je huis schoonmaken?

Raam schoonmaken

Wanneer moet je je ramen schoonmaken?

Pratende mensen

Wanneer moet je praten over een verslaving?

© Copyright Wanneermoetje 2024

Onderdeel van de BetekenisFabriek

hello world!