Wanneer moet je distributieriem vervangen?
De distributieriem is een cruciaal onderdeel van je auto's motor. Hij drijft de nokkenas aan, die op zijn beurt de kleppen opent en sluit. Dit zorgt ervoor dat de lucht-brandstofmengeling in de cilinders kan komen en de uitlaatgassen eruit kunnen. Zonder distributieriem zou je motor niet kunnen werken. Het is dus belangrijk om op tijd je distributieriem of ketting te laten vervangen. Dit gebeurt het vaakst tussen de 80.000 en 120.000 kilometer of om de 4 tot 5 jaar.
Distributieriem of ketting vervangen
Het primaire verschil tussen een distributieriem en ketting zit in het materiaal en de levensduur. De riem is gemaakt van rubber en gaat doorgaans 80.000-120.000 km mee, terwijl de ketting van metaal is en onderhoudsvrij is tot wel 300.000 km. Bij chiptuning kan dit anders zijn, raadpleeg dan jouw autogarage. De ketting is duurder en complexer te vervangen, maar biedt meer slijtvastheid. De riem is goedkoper en eenvoudiger te vervangen, maar vereist regelmatige controle en onderhoud. Raadpleeg te allen tijde je instructieboekje voor de juiste specificaties en vervangingsintervallen.
Factoren die de levensduur kunnen beïnvloeden
Naast de kilometerstand en leeftijd zijn er nog andere factoren die de levensduur van de distributieriem kunnen beïnvloeden:
- Rijomstandigheden: intensief gebruik, zoals veelvuldig optrekken en remmen, kan de riem sneller slijten.
- Temperatuur: extreme temperaturen, zowel warm als koud, kunnen het rubber van de riem aantasten.
- Onderhoud: gebruik van de juiste olie en filters is belangrijk om de riem in goede conditie te houden.
Vind je levensduur belangrijk? Lees hier wanneer je moet verduurzamen!
Tekenen van slijtage
Let op de volgende signalen die kunnen wijzen op slijtage van de distributieriem:
- Rillen of scheuren in de riem: Dit zijn zichtbare beschadigingen die wijzen op veroudering of slijtage van de riem.
- Loszittende of gebroken tanden: De tanden van de riem zorgen voor de aandrijving van de nokkenas. Als deze tanden loszitten of breken, kan de riem overspringen of breken.
- Olie op de riem: Olie kan de riem aantasten en ervoor zorgen dat deze uitglijdt of breekt.
- Vreemde geluiden uit de motor: Een ratelend of tikkend geluid kan wijzen op een probleem met de distributieriem.
Kosten distributieriem vervangen
Het vervangen van een distributieriem is een vak apart. Dit kun je het beste overlaten aan dealers van je automerk of aan de BOVAG aangesloten werkplaatsen. De kosten door het vervangen van een distributieriem liggen ongeveer tussen de € 300 en € 1.000. Dit varieert afhankelijk van het merk en type auto dat je hebt. Daarnaast zijn veel auto’s ook uitgerust met een waterpomp die wordt aangedreven door een distributieriem. Ook de waterpomp wordt bij dit proces meegenomen. Aangezien de riemen doorgaans elke 100.000 kilometer of elke vijf jaar moeten worden vervangen. Het kost immers maar een paar euro. Als direct na het vervangen van de distributieriem de waterpomp kapot gaat, is het zonde om de werkzaamheden opnieuw te laten doen. Een set waterpomp, geleide rol en distributieriem kost doorgaans tussen de € 50 en € 150 en is goedkoper dan een auto huren.
Gevolgen van het niet vervangen van je distributieriem
Als de distributieriem breekt, kan dit ernstige motorschade veroorzaken. De kleppen kunnen in de cilinders vallen, waardoor de pistons kromtrekken of breken. Dit kan leiden tot dure reparaties of zelfs vermogensverlies. In het beste geval is het mogelijk om de kleppen te vervangen en de motor te repareren. In het slechtste geval is de motor totaal kapot en moet de motor worden vervangen. Het is dan ook van essentieel belang om de distributieriem tijdig te laten vervangen. Dit voorkomt motorschade en hoge reparatiekosten.
Vervang tijdig je distributieriem
Neem contact op met je garage of autodealer om de riem te laten controleren en te vervangen volgens de richtlijnen van de fabrikant. Als je te lang door rijdt met een distributieriem die aan vervanging toe is, kan dit veel schade aan de motor toebrengen. Beschadigingen zoals, de kleppen die krom gedrukt worden, de zuiger die beschadigd raakt en in sommige gevallen kan zelfs de nokkenas breken.
Maak daarom een afspraak in je agenda of gebruik een online reminder om te controleren wanneer de distributieriem van je auto aan vervanging toe is!